Vyber si svojí skupinu!

Rocková móda a fanoušci!

Mít svůj vzor, svého idola, svého oblíbeného interpreta. To se již určitě stalo každému z nás. A může to být herec, herečka, sportovec, literární autor, ale samozřejmě i hudební star. Nás budou zajímat hlavně ty hudební hvězdy, rockové, punkové, metalové ale i třeba popové. Někteří si zdobí stěny svého pokoje plakáty svých oblíbenců, někteří si je nechávají i vytetovat do kůže na znamení svého stylu, ale nejvíce fanoušků si s oblibou oblékne třeba tričko nebo mikinu se svým vyvoleným. A to nás zajímá. Je vůbec ještě „in“ nosit na své hrudi třeba podobiznu nebo obálku CD svého oblíbeného hudebního interpreta? Zkusme to vzít od začátku…
Přeskočíme dobu Elvise Presleyho, Beatles a začneme někdy v 80-tých letech v naší vlasti. Kořeny pravého fanouškovství a přiřazení se tím k dané subkultuře začínají zhruba někde tady. V západním světě tomu tenkrát bylo již dříve, hlavně stoupenci stylu PUNK již začátkem 70-tých let hrdě nosili své vzory na oděvech. Tento styl vždy vyjadřoval nějaký negativní pohled na standardní konzumní společnost, ale o tom jsme si již povídali v jednom z minulých článků o bundách typu „křivák“ a tak to jen připomínám. U nás, v minulých dobách byl velmi těžký přístup ke kvalitní hudbě, natož třeba k tričkům s nějakou kapelou ze západu. Proto si mnozí fanoušci kreslili nebo dokonce vyšívali vlastními silami loga svých oblíbených skupin na trika, bundy (džísky), a další části oděvů. Občas se na černých burzách dalo sehnat nějaké to tričko, ale to byl opravdu velký svátek. A kdo ho pak měl, tak byl velkej king. Začátkem 90-tých let se logicky situace s rockovou módou začala lepšit a tato móda také začala být „in“. Trička s rockovými a metalovými kapelami nosili náctiletí do škol, ale i jejich tatínkové na koncerty, kterých samozřejmě po pádu železné opony začalo také přibývat. Trička s obrázky kapel, obaly jejich CD, nášivky na bundy to vše se začalo objevovat stále více. Mnoho hudebních skupin si také plně uvědomovalo důležitost merchandisingu a proto při každé příležitosti, ať to již bylo vydání nového CD, nebo koncertní turné, nabízeli mnoho různých triček, mikin a dalších šikovných věciček se svým logem. A jejich fanoušci jim to věřili a prodeje stoupali.
A fanoušci věří svým favoritům i dnes, a proto mohu odpovědět na otázku ze začátku jednoznačně ANO. Ano, nosit na některé z části svého oděvu logo svého interpreta je stále „in“. Dnešní doba samozřejmě pokročila, takže není větším problémem pro pravého fanouška sehnat se svým oblíbeným idolem třeba hodiny, nádobí, povlečení do ložnice, spodní prádlo, kosmetiku a vlastně všechno možné. Protože proč ne, když to lidi kupují, tak jim to přece hudební vydavatelé nabídnou. Ale stále nejčastějším důkazem pravého fanouška je již několikrát zmiňované triko se svou kapelou. Jestli mi nevěříte, přijďte se podívat na koncerty metalových veličin jako Metallica nebo Iron Maiden, které se k nám v létě do Prahy chystají. Vsadím se s Vámi, že takovou přehlídku rockových hadrů jen tak někde neuvidíme.

zpět